3.5/10

Projekt przedwzmacniacza mikrofonowego zrodził się oczywiście z potrzeby wzmocnienia sygnału z mikrofonu dynamicznego zakupionego niedawno. Mikrofon budżetowy Trust All Round Starzz. Po podpięciu do zintegrowanej karty muzycznej działał natomiast po podpięciu do karty zewnętrznej Behringer U-Phoria nie. W związku z czym zacząłem szukać jakiegoś prostego projektu.

Na stronie Elektroniki Praktycznej znalazłem schemat prostego przedwzmacniacza mikrofonowego. Płytka w oryginale była pod elementy SMD ja zaprojektowałem PCB pod elementy przewlekane czym chciałbym podzielić się z wami.

W pierwszym podejściu zbudowałem układ na płytce uniwersalnej i… nie działał. Kombinowałem co może być nie tak jednak nie znalazłem przyczyny. Schemat wydawał się być poprawny i na tyle prosty że złożyłem go na płytce testowej i … ruszył !

Płytka stykowa
przedwzmacniacz mikrofonowy płytka stykowa
przedwzmacniacz mikrofonowy płytka stykowa
1.Płytka uniwersalna top
Przedwzmacniacz mikrofonowy płytka uniwersalna 1
Przedwzmacniacz mikrofonowy płytka uniwersalna 1
2.Płytka uniwersalna Bottom
Przedwzmacniacz mikrofonowy płytka uniwersalna 2
Przedwzmacniacz mikrofonowy płytka uniwersalna 2
Widok z kamerki przedwzmacniacza na płytce stykowej

A teraz wrażenia po zmontowaniu.

Wzmocnienie jest bardzo duże. Z moją kartą muzyczną UMC22 Behringera na 1/3 wartości wzmocnienia zbiera nawet ciche dźwięki z otoczenia. Słyszalny – niestety – jest przydźwięk, nieznacznie malejący przy przyłożeniu palca do kabla masy (nie fachowe ale co tam ).

Efekt możecie zobaczyć w poniższym pliku audio. Dodam jeszcze że plik audio nagrywałem kiedy układ zasilany był z baterii. Po podłączeniu zasilacza brum znacznie się zwiększa. Pomaga dołączenie kondensatora pod szyny zasilania ( w moim przypadku 1000uF) ale nawet to nie eliminuje przydźwięku  i jest olbrzymi. (Możecie usłyszeć to w TEJ próbce).

TEST – brzmienie przedwzmacniacza mikrofonowego z zasilaniem bateryjnym

Przeprowadzałem test z dwoma rodzajami mikrofonów – elektretowym i dynamicznym (Trust All-Round Microphone Starzz).

Dźwięk z mikrofonu elektretowego jest bardziej metaliczny i dużo cichszy. Czułość mikrofonu elektretowego w porównaniu z mikrofonem – budżetowym – jest znacznie mniejsza.Poniżej możecie posłuchać jak przedwzmacniacz brzmi z mikrofonem elektretowym.

TEST – brzmienie przedwzmacniacza z mikrofonem elektretowym

A w poniżeszj próbce wzmocnienie jest ustawione praktycznie na minimum. Trzeba mówić bliżej mikrofonu ale za to zmniejszają się szumy.

TEST – brzmienie przedwzmacniacza mikrofonowego po wyregulowanym wzmocnieniu

Do nagrywania głosu używał będę programu Reaper. Znajduje się w niej wtyczka ReaFir która automatycznie wycisza przydźwięk. Poniżej filmik prezentujący działanie tej wtyczki.

A poniżej test mikrofonu po zastosowaniu tej wtyczki.

TEST -brzmienie przedwzmacniacza mikrofonowego z zastosowaniem wtyczki ReaFir

Po zmontowaniu układu na dedykowanej PCB, poprawiły się nieco parametry. Przydźwięk zmalał ale mimo to jest dosyć słyszalny.

Poniżej macie próbkę

Myślę że po umieszczeniu płytki w metalowej obudowie przydźwięk zmaleje praktycznie do zera.

Natomiast w OBS-ie z funkcją tłumienia hałasu efekt jest już satysfakcjonujący. Możecie posłuchać jak to wygląda poniżej.

Podsumowanie

Ogólnie rzecz biorąc układ zmontowany na płytce dedykowanej po umieszczeniu w metalowej obudowie i zastosowaniu ekranowanego kabla do połączeń nie powinien brumić. Szum jest na znośnym poziomie dzięki zastosowaniu układu NE5532 (polecam ten układ). Jeżeli chcecie nagrywać dźwięk w programie OBS to po zastosowaniu wbudowanego filtra – Tłumienie Hałasu – wszystkie przydźwięki znikają jak ręką odjął.

Poniżej w plikach do pobrania macie drugą wersję płytki. Dla polepszenia parametrów wprowadziłem kilka poprawek i zmniejszyłem długość ścieżek zrobiona jest też wylewka masy. Niewiele aczkolwiek w wyniku tego powinny zmniejszyć się przydźwięki. Sami zdecydujcie która lepsza.

 

Pliki do pobrania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *